16.10.2025

Pintakäsittelylaitteiden huolto käytännössä – näin ennakoit ja ylläpidät tehokkaasti

Ennakoiva huoltosuunnittelu ja oikea-aikaiset korjaukset voivat säästää merkittävästi kustannuksia ja ehkäistä tuotantokatkoksia. Kun huolto on osa arkea, laitteet pysyvät toimintakunnossa ja työn laatu säilyy korkeana – myös vaativissa olosuhteissa.
Kuva tulossa

Osassa kaksi kerromme vielä muutamia yleisiä merkkejä siitä, että maalaamo kaipailee huoltotoimia. Osaan yksi pääset tästä.

4. Kuuluuko maalaamon koneen käydä koko ajan täysillä?

Ei kuulu. Pekotekin lämmöntalteenotolla varustetut energiatehokkaimmat ilmanvaihtokoneet pyrkivät optimoimaan ilmankierron niin, että energiaa saadaan mahdollisimman paljon talteen ja näin uudelleen käytettäväksi. Kaasunvalvonta-anturit ilmaisevat koneelle, milloin ilmaa voidaan kierrättää, milloin se täytyy ajaa suodatuksen kautta pihalle. Vikaantunut kaasunvalvonta-anturi pakottaa koneikon pakko tuulettamaan, varotoimena vaarallisen liuotinaine pitoisuuden varalta. Energiaa siis hukataan n. 40-70% toimimattoman anturin tähden.

Kaasunvalvonnan vuosittaiseen tarkastukseen ohjaa myös lainsäädäntö sekä maalaamo standardi, ei pelkästään pelko koneiden ”epäkustannustehokkaasta” käymisestä.

 

5. Tarvitseekohan koneemme jotain tarkastusta tai välihuoltoa?

Jos oheinen lause käy mielessä edes ohimenneen saatikka äänenlausuttuna pintakäsittelyn ympärillä toimivien tahojen kesken, vastaus on; Kyllä tarvitsee! Maalaamon laitteiden säännöllisellä vuosi- ja puoli-vuotis huolloilla voidaan ennakoida ja ennaltaehkäistä odottamattomia tuotantokatkoksia. Maalaamon osalta vuosihuoltojen vakio sisältöön kuuluu kuntotarkastus, nuohoustarpeen kartoitus sekä jo 4. kohdassa mainittu kaasunvalvonnan tarkastus. On tärkeää muistaa myös maalaamoiden osalta maadoitusmittaukset, jotka tulisi suorittaa kahden vuodevälein. Vakio sisältönä tämä ei kuulu vuosihuoltokiertoon, mutta onnistuu erillisellä ajanvarauksella!

Kuntotarkastuksessa laitteisto ja komponentit pisteytetään kohta kohdalta, joka antaa erittäin hyvän kuvan laitteiston nykykunnosta ja mahdollisista korjaustarpeista. Nuohoustarpeen kartoituksen tiimoilta saadaan selvyys nuohouksen tarpeellisuudesta. Nuohousta ei tarvitse tehdä mikäli ylimääräistä palokuormaa ei ole kertynyt kanavistoon. Palokuorman kertymistä voidaan ehkäistä riittävän tiheällä kammiosuodatuksen vaihtovälillä. Kaasunvalvonnan tarkastuksessa antureiden toiminta testataan ja kalibroidaan kohdalleen.

 

Mikäli pintakäsittelylaitteiston huolloista ja korjauksista on vierähtänyt tovi, monesti paras ratkaisu on lähteä ensi alkuun liikkeelle pelkällä kuntotarkastuksella, jonka tiimoilta saadaan koostettua huolto- ja korjaussuunnitelma. Kuntotarkastus pystytään tekemään pitkälti tuotannon ohessa, joten tuotannolle se ei muodosta haittaa. Kun kaikki korjaustarpeet on dokumentoitu, huollot ja korjaukset voidaan siten toteuttaa mahdollisuuksien mukaan asiakkaan töiden kannalta otollisimmalla hetkellä.

 

Mikäli huoltojen varaaminen on sattunut jäämään välistä viimevuoden osalta, ei hätää vielä on vapaita aikoja jäljellä!